Squla brengt de ‘zomerdip’ in kaart

mei 17th, 2013 door Arjan Olsder Gepost in Onderzoek | Geen Reacties »

Na de zomervakantie nemen leraren vaak een terugval in het niveau van de leerlingen waar. Squla enquêteerde onder 1.000 ouders om er achter te komen hoe leerlingen en leraren in hun ogen met de zomerdip om gaan.

Uit het onderzoek kwam ten eerste naar voren dat 34% van de ouders geen idee had van het bestaan van deze zomerdip. Gelukkig is 96,3% van de ouders het er wel over eens dat zij verantwoordelijk zijn om deze zomerdip te overbruggen door de leerling door te laten oefenen.

73% van de ouders geeft aan daadwerkelijk moeite te doen om leerlingen aan het oefenen te houden. Dit gebeurt voornamelijk met zomer- of vakantieboeken en websites zoals die van Squla. Het probleem is echter om dit de hele zomer lang vol te houden. 60% van de ouders heeft moeite om het kind te blijven motiveren. Daarnaast geeft 33% van de ouders aan zelf ook gewoon van de vakantie te willen genieten en zegt 37% simpelweg geen tijd te hebben.

Een ander opvallend detail is dat ruim de helft van de ouders aangeeft dat de leraar niet heeft geadviseerd om tijdens de vakantie oefeningen te blijven doen. Tijdens een Squla onderzoek in 2012 gaf 88% van de leraren echter aan wel dit advies te geven.

Natuurlijk doet Squla dit onderzoek niet zomaar. Het is ter promotie van het Squla zomerpakket dat bij een lidmaatschap weggegeven wordt. Dit omvat een groot badlaken met daarop een zomerspel, een grote dobbelsteen en speltips voor leerlingen van groep 1 tot en met 8.

Aqula-Onderzoek